Božia, verzus naša svätosť


V roku, keď zomrel kráľ Uzijáš, videl som Pána sedieť na vysokom a vznešenom tróne a okraje Jeho rúcha naplňovali chrám.
2  Serafi stáli nad Ním, každý mal po šesť krídel. Dvoma si zakrýval tvár, dvoma si zakrýval nohy a dvoma lietal.
3  Jeden takto privolával druhému: Svätý, svätý, svätý je Hospodin mocností, celá Zem je plná Jeho slávy.
4  Vtom sa zachveli základy verají v prahoch pre hlas volajúceho a dom sa naplnil dymom.
5  Vtedy som povedal: Beda mi, som stratený, lebo som muž s nečistými perami a bývam medzi ľudom s nečistými perami, pretože Kráľa, Hospodina mocností, videli moje oči.
                                                                                                      Izaiáš 6:1-5
A asi o osem storočí neskôr apoštol Ján počuje tieto slová:
8  Každá z týchto štyroch bytostí mala šesť krídel, dookola i zvnútra plno očí, a bez prestania volali dňom i nocou: Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všemohúci, ktorý bol, je a príde!
9  A vždy keď tieto bytosti vzdávali slávu, česť a vďaku Sediacemu na tróne, Živému na veky vekov,
10 padlo tých dvadsaťštyri starších pred Sediacim na tróne, klaňali sa Živému naveky vekov a hádzali svoje vence pred trón volajúc:
11  Hoden si, Pane a Bože náš, prijať slávu, česť aj vládu, lebo Ty si stvoril všetky veci, Tvojou vôľou trvali a boli stvorené!
                                                                                                          Zjavenie Jána 4:8-11

Chcel by som dnes hovoriť na tému, ktorú som nazval Božia, verzus naša svätosť. Ak chceme správne porozumieť Božej výzve z knihy Leviticus 20:26, Buďte mi svätí, lebo ja, Hospodin, som svätý. Ja som vás oddelil od všetkých národov, aby ste patrili mne, ak tomuto chceme správne porozumieť, potrebujeme si uvedomiť, že je pre nás nevyhnutné vedieť a mať vytvorenú čo najpresnejšiu predstavu o tom, aký svätý je Pán a teda aký svätí by sme mali byť my.
Tak sa vás pýtam... Máte v mysliach vytvorený nejaký koncept toho, čo to B-I-B-L-I-C-K-Y znamená, že Boh je svätý...?
Uvedomili ste si niekedy, že nikde v celom Písme, žiadna iná Božia vlastnosť nie je daná do superlatívu, okrem Božej svätosti? NIKDE v celej Biblii sa nepíše, že Boh je láska, láska, láska. Nikde sa nepíše, že Boh je hnev, hnev, hnev, alebo - milosť, milosť, milosť. Ale že je SVATÝ, SVATÝ, SVATÝ – na začiatku som čítal jediné dve miesta v Písme, kde sa vyskytuje toto trojité zvolanie.  Keď ortodoxný žid niečo trikrát zopakuje, chce tým vyjadriť skutočnosť, ktorú nemožno spochybniť, chce tým povedať, že to, čo vám hovorí je úplná pravda... A keď to ale prehlasujú Serafíni v Izaiášovom videní čo sme čítali na začiatku... Serafíni, ktorí sú po Bohu zrejme tie najmajestátnejšie bytosti, čo existujú a oni vidia, sú zaplavení, môžu to na vlastnej koži zažívať aké to je byť v tej najbližšej Božej prítomnosti a keď to oni vyznávajú dňom i nocou, oni nevyznávajú niečo, čo by bolo sekundárne, niečo, čo by za to nestálo. Ak navzájom, bez prestania privolávajú, že Boh je Svätý, Svätý, Svätý, tak sa tu jedná o vec, ktorá je omnoho dôležitejšia ako na nám môže zdať na prvý pohľad. Poďme sa teda zamyslieť čo to znamená.
V Zjavení Jána 15:4 čítame:
Kto by sa nebál, Pane, a neoslavoval Tvoje meno? Veď  Ty JEDINÝ si svätý, a všetky národy prídu a budú sa Ti klaňať, že sa zjavili Tvoje spravodlivé súdy!
Svätý Boh znamená, že je INÝ ako čokoľvek čo je – mimo – Neho, pod Ním. Je absolútne jedinečný, nič a nikto mu nie je podobný, ani sa k Jeho podobnosti nič nepribližuje. Izaiáš 55:8-9 hovorí:  Lebo moje myšlienky nie sú vašimi myšlienkami, ani moje cesty nie sú vašimi cestami, hovorí Hospodin. 9  Lebo o koľko vyššie sú nebesia než zem, o toľko sú vyššie moje cesty než vaše cesty a moje myšlienky než vaše myšlienky.
Predpokladám, že mnohí z vás vedia, že slovo „Svätý“ znamená tiež oddelený – to je také bežné chápanie... Áno, On je úplne oddelený od všetkého, čo nie – je - sväté. Je absolútne vyvýšený nad všetko, čo – sa - nevolá Boh – čo zároveň znamená, že je vyvýšený nad všetko stvorenstvo. Je omnoho viac vyvýšený ako diamant nad všetky ostatné minerály v Mohsovej stupnici tvrdosti, ktorú si môžete nájsť na internete, alebo vám ju ukážem po mládeži.
Keď sa hovorí o Božej svätosti ako ju vidíme v Písme, môžeme TIEŽ povedať, že Boh je MORÁLNE čistý.  Absolútne, dokonale, bez akejkoľvek poškvrny hriechu. Živý Boh je dokonale, morálne dokonalý. Je to najhlbšie vyjadrenie Jeho osoby, pretože každá Jeho vlastnosť - Jeho láska je svätá, Jeho hnev je svätý, Jeho múdrosť je svätá, Jeho spravodlivosť je svätá a nikdy nebude menej ani nikdy nebude viac...svätá.
V 1. Jána, 1:5 je napísané:
A toto je zvesť, ktorú sme počuli od Neho, a zvestujeme vám, že Boh je svetlo a nieto v Ňom nijakej tmy.

Nielenže v Ňom niet žiadneho zatemnenia hriechu (to je tá tma), On hriech z hĺbky svojej podstaty nenávidí a Jeho hnev je namierený proti všetkému, čo nie je posvätené. Živý Boh NEMôŽE jednoducho tolerovať hriech vo svojej prítomnosti. A časom sa ukáže, že Boh nebude večne tolerovať hriech ani na tejto Zemi. Pred 2000 rokmi prišiel ako tichý baránok. Naspäť sa ale vráti ako Lev z Júdy, ako mocný bojovník, ktorý nebude šetriť Svojich protivníkov.
Keď sa ne-svätá bytosť dostane do Jeho prítomnosti, nie je možné aby ostala na žive, pretože táto ohnivá svätosť strávi všetko, čo je nečisté.
Takže keď hovoríme o biblickom význame tejto Jeho vlastnosti, nachádzame v Písme aspoň tieto štyri významy:
a) je unikátny – jediný svojho druhu
b)  je oddelený a vyvýšený nad všetko, čo nie je Bohom
c) je dokonale, morálne čistý
d) neznesie vo svojej prítomnosti nič, čo nie je sväté
 Chcel by som, aby sme sa sústredili na príbeh o tom, ako sa Mojžiš stretáva s Hospodinom na vrchu Sinaj.                                                                                                                                                  Budem čítať text, ktorý nám úžasným spôsobom zjavuje to, AKO VEĽMI je Boh svätý. Skúsme si predstaviť celú túto situáciu.
Exodus 33:17-23
 Hospodin riekol Mojžišovi: Aj toto, čo si vravel, urobím preto, lebo si našiel priazeň v mojich očiach a poznám ťa podľa mena. 18  On však povedal: Ukáž mi svoju slávu! 19  Hospodin riekol: Celú svoju slávu predvediem pred tebou a vyslovím pred tebou svoje meno: Hospodin. Zmilujem sa, nad kým sa zmilujem, a zľutujem sa, nad kým sa zľutujem. 20 (A teraz pozorne počúvajme)  Potom riekol: Nebudeš môcť vidieť moju tvár, lebo človek ma neuvidí, ak má ostať nažive. 21  Hospodin riekol: Hľa, tu pri mne je miesto, postav sa na skalu! 22  Keď bude prechádzať moja sláva, uložím ťa do skalnej trhliny a prikryjem ťa svojou dlaňou, kým neprejdem. 23 Potom odtiahnem svoju dlaň a uvidíš mi chrbát, ale moja tvár sa nemôže vidieť. HaleluJah...!

Viem si živo predstaviť ako je Mojžiš ukrytý medzi mohutnými skalami, zakrytý Božou dlaňou, aby nebol spálený ohňom Božej slávy, keď okolo neho prechádza. Potom ako s Hospodinom dohovorí a dostane dve tabule s prikázaniami, schádza dolu k ľudu a jeho tvár žiari. Dáva si na tvár závoj kvôli vystrašeným Izraelitom. Mojžiš sa nemohol postaviť priamo pred Božiu tvár, lebo by to jednoducho neprežil...
Na začiatku sme čítali ten úžasný text z Izaiáša. Keď Izaiáš zahliadol Hospodina v Jeho svätosti, som si istý, že to bolo radikálne odlišné od všetkého, čo za celý svoj život zažil a videl. Ako to môžeme vedieť? Pozrime sa na jeho reakciu. Bol paralyzovaný tým, čo videl, bojí sa o svoj život, padá na svoju tvár a Božia svätosť, ktorá k nemu prúdi vlna za vlnou spôsobuje, že aj hriech, ktorý predtým vo svojom živote nevidel je pred ním ako na dlani. Chrám sa trasie v základoch, je plný dymu...
Chcel by som malú chvíľu hovoriť o tom aká cenná je svätosť samotnému Hospodinovi. Boh si vždy cení to, čo má najvyššiu hodnotu a v celom vesmíre je to práve On sám, konkrétne Jeho svätosť ako vrchol Jeho podstaty.
Chcem sa opýtať... Viete, kde sa najviac prejavila NEKONEČNÁ HODNOTA Božej svätosti? Na kríži Ježiša Krista. Nebolo to vtedy, keď sa Boh zjavil Mojžišovi na Sinaji. Nebolo to vtedy, keď Boh mocnou rukou vyviedol Izrael z Egypta s mnohými divmi. Nebolo to ani vtedy, keď Izaiáš videl Hospodina vo svojom videní. To všetko sú nádherné príklady toho, ako sa Božia svätosť prejavuje, no HODNOTU, to aká je vzácna predovšetkým vyjavil všetkému stvorenstvu, keď bol na tom špinavom, bolestivom, rímskom kríži prebodnutý... Boží Syn. Znie to zvláštne, nie?
Pokúsim sa to vysvetliť...
Božia svätosť, spravodlivosť a česť je v Jeho očiach tak cenná, že keď si ju Ty zašliapal pod svojim hriechom, Boh vedel, že tým jediným spôsobom ako získať späť svoju pošliapanú slávu v človeku, bolo poslať na smrť Svojho Jediného Syna. Zjavuje nám to, aký veľmi VÁŽNY je náš hriech a aký SLÁVNY je Boh. Nemyslime si prosím, že by Pán prestal byť našim hriechom rovnako svätý a slávny, to nie! On vždy bol, je a bude rovnako dokonalý. To, čo sa ale snažím vysvetliť je, že Jeho svätosť je pre Neho tak vzácna, že keď bola zneuctená v miniatúrnom človeku,  bol ochotný zaplatiť takúto vysokú cenu, aby opäť mohol byť oslávený v živote človeka a aby sme sa MY mohli radovať z vyvyšovania Jeho na veky v nebesiach...V tomto je Božia láska, takto veľmi si Boh cení svoju svätosť. Tento svätý Boh o ktorom hovoríme zomrel za nás ako nejaký zločinec... Ale On bol aj na kríži stále tým istým svätým Božím Synom. Je napísané: Toho, ktorý nepoznal hriech, urobil hriechom za nás, aby sme my boli v Ňom spravodlivosťou pred Bohom.   
2 Korintským 5:21
Znamená to snáď, že by sa v skutočnosti Ježiš stal vo svojom vnútri stelesnením hriechu? Keď sa píše, že: „učinil Ho hriechom?“ Alebo že sa z neho na kríži stala akási skazená bytosť? Nič nemôže byť ďalej od pravdy! Na Jeho účet však bol pripísaný náš dlh a On sa rozhodol ho splatiť. To z neho neurobilo vo vnútri skazeného hriešnika. Povedzme, že by ste sa dostali do veľkého dlhu tým, že sa z vás stal alkoholik, ale niekto k tebe príde s tým, že chce, aby sa tvoj dlh stal jeho dlhom a bude znášať všetky následky aké to len môže mať. Kto z nich je skutočne skazený?...
Takže... Pán nám hovorí, aby sme boli svätí, pretože On je svätý. Viete, týmto akoby nám hovoril to isté ako: Buďte dokonalí!... Nech sa prihlási niekto, kto je dokonalý! Je tu taký? NIKTO v celej histórii ľudstva nenaplnil Jeho štandard. Jeho jediným štandardom je absolútna dokonalosť, absolútna čistota, absolútne podriadenie sa Jeho vôli. Predsa však existuje Niekto, kto naplnil Jeho štandard. Zaujala ma časť textu hymny z campfestu 2008, kde sa spieva: „Nič menej než Ty, nič také nestačí, nič menej než Ty, nik nie je dosť dobrý!“ A to je pravda - Kde je človek, ktorý sa opováži povedať: Ja som dokonale čistý a dosť dobrý pred svätým Bohom?! Jeho štandard je ten najvyšší, tá latka je pre každého príliš vysoko! A to je ten dôvod, prečo ani tí najlepší ľudia nemôžu byť spasení kvôli svojim dobrým skutkom... Ale...HaleluJah, že tu dnes sedia ľudia, ktorí o sebe môžu povedať, že sú svätí a to jedine pre ten dôvod, že sú V Ježišovi Kristovi. On je jediný, kto na 100% naplnil Boží štandard. On je to miesto záchrany, na ktoré nevyhnutne musíme utiecť ak chceme byť uchránení pred spaľujúcim Božím hnevom. Ak si V Ňom, Boh Ťa vidí dokonalého, ako je dokonalý Jeho jediný Syn.
Je napísané, že: Kto verí v Syna, má večný život, kto však neposlúcha Syna, neuvidí život, ale hnev Boží zostáva na ňom. Ale – hnev – Boží – ostáva na ňom.                 Ján 3:36
Ak tu sedíš a Kristus sa pre teba ešte nestal tým bezpečným miestom záchrany a hovoríš si: „Ja Ho potrebujem, som ten najväčší hriešnik“! Chcem byť na Jeho strane, chcem byť spasený! Je mi ľúto ako som žil! Tak toto je ten deň, kedy mu máš vydať celý svoj život... A hnev, ktorý mal padnúť na tvoju hlavu niesol svätý, Boží Syn. Nečakaj prosím. Zmier sa s Ním kým je čas. Boh je skutočne veľmi rozhnevaný nad hriešnikom, zajtra už nemusíš dostať šancu. Ak cítiš, že Boh niečo spôsobil v tvojom srdci počas uctievania, alebo tohto kázania, príď za mnou, alebo ľuďmi, ktorí budú po skončení tam vzadu a budeme sa spoločne modliť.
Teraz sa chcem obrátiť k tebe, Kresťan. Ježiš dal za teba všetko, kto sme my, že nie sme ochotní obetovať Mu... všetko? Či nie je toho hoden? Dovoľujem si povedať a to z vlastnej skúsenosti, že skutočné posvätenie v živote nedosiahneš tak, že sa oň budeš snažiť vo svojej vlastnej sile...Bežíš po koľajniciach oproti vlaku idúcemu 120km/h, blíži sa zrážka a ty vystrieš päsť akoby si ho chcel v momente zastaviť. Čo sa stane? Nemáš najmenšiu šancu. Je to absolútne nemožné. Je absolútne nemožné zvíťaziť nad hriechom vo vlastnej sile. Túžiš po slobode od hriechu, ale stojíš, bojuješ, padneš, postavíš sa, znovu bojuješ, padneš – v tých istých veciach sa topíš roky... Započúvaj sa pozorne do slov listu Rímskym: Lebo keď podľa tela žijete, iste umriete, ale ak skutky tela Duchom umŕtvujete, budete živí.           Rímskym 8:13
Viem, že len keď som naplnený Duchom Svätým, mám dosť sily povedať hriechu NIE! Teda: Plň sa Duchom Svätým každý jeden deň a vykonaj všetko pre to, aby si nebol pokúšaný na hriech. Ako povedal jeden kazateľ: Neškrabkaj si po ruke tupým nožíkom, nehladkaj si oko, ale odtínaj a vylupuj! Priatelia, tu ide o večnosť!
Možno si hovoríš: Na čo je vlastne Bohu môj posvätený život? Aký to má celé cieľ, aký je konečný zmysel toho že budem v sebe niesť Božiu svätosť? Chcem vám s radosťou povedať, že Boh to od nás nežiada, aby nás obmedzil. Dokonca tým hlavným dôvodom nie je ani to, aby sme boli spasení!! Čože?? Boh predsa chce, aby sme boli spasení. Áno... to ale nie je hlavný dôvod prečo od nás požaduje posvätenosť. Ja som odpoveď našiel v 3. verši 6. kapitoly Izaiáša – čo sme čítali na začiatku a túžim, aby ste to uvideli spolu so mnou. Píše sa tam: Jeden takto privolával druhému: Svätý, svätý, svätý je Hospodin mocností, plná je všetka zem Jeho slávy. Všimni si prepojenie medzi vnútorným: Svätý, svätý, svätý a verejným: Plná je Zem Jeho slávy! Jeho sláva je to, keď sa Jeho svätosť dostáva z Neho von - do stvorenia. Kde to ľudia môžu uvidieť a uctievať Ho. Jeho sláva je akoby žiarenie, ktoré vychádza z Jeho vnútornej svätosti. Prečo to hovorím? Pretože ak sa staneš niekým, v kom hojne prebýva Božia svätosť, Tvoj život bude oslavovať Boha. Budeš vo vnútri svätý a všetky vonkajšie prejavy tvojho života – myslenie, slová, konanie, postoje budú prinášať Bohu slávu. Ježiš nešiel na kríž na prvom mieste preto, aby sme dostali vstupenku do neba, ale aby Boh mohol byť opäť oslávený v človeku, aby zjavil hodnotu svojej svätosti. A to je ten jediný zmysel Tvojej a mojej existencie. Dáva to zmysel?
Dám ti nakoniec niekoľko otázok...                                                                                                                     Vyzývam ťa dnes, aby si sa zamyslel nad tým, ako tráviš svoj voľný čas. Koľko z toho má význam pre večnosť?  Čím sýtiš, aké jedlo dávaš svojej duši? Toto je veľmi dôležitá otázka, pretože - čo do seba dávaš, tým sa postupne stávaš. Ak sa naplníš svetom, nečakaj, že budeš žiť ako svätý Hospodinov! Ak sa naplníš svetom, neostane v tebe miesto pre Božie veci a budeš stále viac a viac prázdny. Prestaň už jesť duchovné sladkosti, začni túžiť po niečom, čo zasýti! Bež k Nemu!!! Keď Ho budeš vytrvalo hľadať v modlitbe...Milovaní, On nám zasľúbil, že sa nám dá nájsť! Oddeľ si časť dňa kedy budeš len s Ním. Niektorí sa možno rozhodli Ho hľadať, ale po krátkom čase to vzdali a uspokojili sa s tým, kde sú teraz. Neuspokojuj sa s tým kde sa nachádzaš, bež k Nemu a spoznáš, že Jeho jarmo je lahodné a bremeno je ľahké. Jeho jarmo sa stane lahodným a bremeno ľahkým! Prosím ťa v Ježišovom mene, oddeľ sa od vecí, ktoré ti stoja v ceste za Ním! Sme zaodetí, doslova oblečení v Jeho spravodlivosti, celá dokonalosť Jeho života je pripísaná nám! V Ježišovi máme nádherné biele oblečenie. Ukončím poslednou výzvou:
Cirkev, si nevestou Kristovou, chceš mať čisté biele šaty, keď si po teba príde? Cirkev, si nevestou Kristovou, chceš byť neverná svojmu ženíchovi a vydať sa za svet ešte predtým ako si ťa Kristus vezme za manželku? Cirkev, prebuď sa ak spíš, oper si šaty ak si špinavá a dokúp si oleja do lampy ak sa ti minul.   
Výzva k posväteniu nie je výzva k smutnému životu, je to pozvanie k životu v Božej blízkosti, kde je plnosť radosti.Amen!

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Dovolenka v karavane na ostrove Murter

Biblické štúdium - Vychvátenie a 2. Príchod Pána Ježiša Krista

Biblický pohľad na Halloween (prednáška)